Říkanky a písničky (1. část)

22.11.2010 20:41

 

ŘÍKANKY A PÍSNIČKY  (1. část)

 

 

Dobrý den, dobrý den,     (rozpažit a tlesknout)

to je ale krásný den,

dobrý den, dobrý den,

teď si trošku pohrajem.

 

Pec nám spadla, pec nám spadla,   (chrastit řehtačkou nad ležícím miminkem)

kdopak nám ji postaví,

starý pecař není doma

a mladý to neumí.

Zavoláme kominíka, ten má na to nářadí,

strčí štětku do komína a už je to hotový.

Zavoláme na dědečka, ten má velké kladivo,

dá do toho čtyři rány a už je to hotovo.

 

Já mám koně, vraný koně to jsou koně mí ….           (       - )

 

Zvednu ručky nahoru, to jsem ale klouček    (vzpažit)

a když je dám nazpátek, zas jsem jen tvůj brouček.  (připažit)

 

Ták vás mám rád       (rozpažit ručky a překřížit),

Ták vás mám rád       (rozpažit a překřížit opačně).

(Zopakovat říkanku)

 

 

 

Jedna dvě, Honza jde, nese pytel mouky, (ručky nahoru, dolů)

máma se raduje, že bude péct vdolky. (střídavě jedna nahoru, druhá dolů)

Máma vdolky nepekla, Honza skočil do pekla, (rozpažit, pak překřížit na hrudníku)

máma vdolky pekla, Honza vylez z pekla.                 (  – „ – )

 

Kalamajka mik mik mik,  (jemně pokrčovat nožičky k bříšku)
oženil se kominík, 
vzal si ženu Elišku 
v roztrhaném kožíšku. 
Kalamajka pěkná věc,  (nožičky pokrčovat střídavě)
když je zima, šup na pec, 
když je teplo, šup dolů, 
kalamajku tancuju.

(můžeme také nožičky jemně pokrčit a naklánět mimi na stranu)

 

Hlava, ramena, kolena, palce, kolena, palce, kolena, palce,      (dotýkat se miminka)

hlava, ramena, kolena, palce, oči, uši, pusa, nos.

 

Šel pan doktor na návštěvu, (ukazováčkem dokola po obličeji)

zaťukal (na čelo), zazvonil (na nos), utřel si boty (ukazováčkem pod nosem)

a už tam byl. (zaťukat na pusinku)

 

Oko mrká, víčko bliká, nosík čichá, pusa papá, bradou se žvýká, (dotýkat se prstem)

krkem se dýchá a bříško se šimrá! (nebo škydlá či lechtá)

 

Šla myšička do spíže, zaťukala na dveře. (prstem po obličeji, zaťukat na čelo)

Nakoukla dovnitř, otevřela závoru a kousala a kousala a kousala. (dotknout se víček a pak vzít za bradičku)

 

Letěla včela, šup do čela, (kroužit prstem)

letěla vosa, šup do nosa,

letěla šiška, šup do bříška!

Běžela myška okolo bříška.    (kroužíme ukazováčkem kolem bříška)
Běžela, běžela,         (zrychlujeme kroužení a zmenšujeme kroužky)
šup do pupíčka!         (ukazováček zapadne do pupíčka)

Oslíček si kývá hlavou, pokukuje po mně stranou, (chrastit hračkou nad miminkem ze strany na stranu)

jen se nesměj oslíčku, ukroutíš si hlavičku. (zakroužit hračkou nad mimi)

Kuky kuky kuky kuk, tu je máma, tam zas kluk. Kuky kuky kuky kuk, že jsi kluk, tak to je fuk.

Já jsem velká holčička, schovává mě plenčička, já jsem velká holka, oči jako šmolka. (schovávání pod plínkou).

 

Pokračování příště

  


https://klubslunicko.rajce.idnes.cz